Aito

Met snel innoverende en tot de verbeelding sprekende bedrijven als Tesla is ook de tot nu toe als conservatief omschreven automotive-markt aan de beurt voor disruptie. De Nederlands/Finse firma Aito probeert daar met zijn haptische feedback-controllers op in te spelen.

Door: Dimitri Reijerman

Veel essentiële bedieningselementen in een auto bestaan uit schakelaars. Aito heeft daar betere alternatieven voor, vertelt Rene de Vries, CCO en oprichter van het bedrijf. De technologie van Aito gebruikt een piëzo-sensor die niet alleen de bediening registreert, maar ook een haptische feedback geeft.

“Daarbij wordt het oppervlak slechts enkele microns ingedrukt, maar de gebruiker heeft het idee alsof hij een gewone mechanische schakelaar indrukt”, vertelt de Vries. Deze haptische feedback is essentieel voor de veiligheid van autobestuurders, omdat conventionele touch-controls bij aanraking geen fysieke terugkoppeling kunnen geven en dus een visuele controle vereist is.

Smart Materials

Aito kan zijn controllers in vrijwel elk denkbaar materiaal naadloos integreren, waaronder hout, kunststof en aluminium. Zo ontstaan zogeheten smart materials. Bovendien zijn de piëzo-sensoren heel dun, waardoor ook gewichtsbesparingen zijn te behalen. Deze besparingen zijn zeer welkom voor autofabrikanten in hun streven het brandstofverbruik terug te dringen of de accuduur van een elektrische auto te vergroten.

De technologie van Aito sluipt langzaam maar zeker naar een marktintroductie. Het bedrijf werkte onder andere samen met Renault. De Franse autofabrikant toonde vorig jaar de Symbioz, een concept car waarin tal van innovatieve interfaces in het interieur zijn verwerkt. De haptische feedback controller van Aito waren in diverse applicaties, waaronder het stuur, geïntegreerd.

Elektrische auto’s

De Aito-oprichter verwacht dat zijn technologie uiteindelijk vooral zal opduiken in elektrische auto’s: “Designers krijgen meer vrijheid bij het ontwerp van het interieur van elektrische auto’s dan voorheen met nieuwe modellen. Ik denk dat een groot deel van onze technologie daarom de komende jaren in elektrische auto’s zal terugkeren”, zegt De Vries.

In zijn voordracht op het User Interface Design Seminar zal De Vries zijn toehoorders voorhouden dat user interfaces zich zullen ontwikkelen van de huidige stand-alone modules naar Integrated Smart Materials en een samenwerking met materialenleveranciers steeds belangrijker zal worden.

Aito